عسل برای چه مزاج هایی خوب است


شناخت مزاج برای مصرف عسل طبیعی اهمیت زیادی دارد. هرچند تمامی مزاج ها می توانند از عسل طبیعی استفاده کنند؛ اما به نظر می رسد برخی از مزاج ها باید برای مصرف تعدادی از عسل های تک گل، با احتیاط بیشتری عمل کنند

عسل طبیعی یکی از موادی است که از گذشته تا به امروز به عنوان یک ماده درمانی برای تمامی افراد مورد توجه بوده است. با این حال همیشه این سوال مطرح می شود که چرا عسل برای برخی افراد نه تنها خاصیت زیادی به همراه ندارد، بلکه ایجاد حساسیت می کند. این در حالی است که ممکن است برای برخی افراد بیشتر از دیگران مفید باشد و به عنوان یک ماده درمانی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع پاسخ به این سوال مهم است که چرا عسل طبیعی برای برخی معجزه آساست و برای برخی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند؟

از دیدگاه طب سنتی، نقش مزاج هر فرد در واکنشی که نسبت به یک ماده خوراکی می دهد بسیار زیاد است. در نتیجه شما وقتی که عسل طبیعی می خورید، اثراتی که بر روی بدن شما دارد، تفاوت چشمگیری با دیگران خواهد داشت. چراکه آنها ممکن است مزاج متفاوتی نسبت به شما داشته باشند. حتی خود شما ممکن است در فصول مختلف سال، واکنش متفاوتی نسبت به خوردن عسل داشته باشید؛  چراکه مزاج هر فرد در فصول مختلف ممکن است تغییراتی پیدا کند.

اگر قرار است از عسل درمانی استفاده کنید، بهتر است توجه داشته باشید که مزاج شناسی اهمیت ویژه ای در این روش درمانی دارد. اگر مزاجتان را نشناسید، نمی توانید دقیقا مطمئن شوید که عسل برای شما به اندازه کافی خوب است یا خیر. اگر مزاج شما با عسل مصرفی در تضاد باشد، ممکن است اثرات منفی هم برای سلامتی شما ایجاد کند. این موضوع به ویژه برای عسل های تک گل صادق است. هر چند که عسل طبیعی به طور کلی مزاج گرم متمایل به تعادل طبع دارد اما مزاج برخی از عسل های تک گل به سمت یکی از انواع طبع های چهارگانه متمایل تر هستند. به همین علت ممکن است برخی از این عسل ها برای مزاجتان مناسب نباشد. با این حال به طور کلی عسل چهل گیاه به دلیل متعادل بودن مزاج آن، برای افراد مختلف کمترین مشکل را ایجاد می کند.

اگر به طبیب طب سنتی مراجعه کنید، قبل از اینکه بخواهد به شما مصرف عسل را تجویز کند، حتماً مزاج شما را تعیین خواهد کرد و بر اساس مزاج به شما نوعی از عسل تک گل را تجویز خواهد کرد. در نتیجه اگر به سراغ افراد حرفه ای در این زمینه بروید، خیالتان از این بابت راحت خواهد بود. با این حال، در این مطلب تلاش کرده ایم به نکاتی برای پاسخ به این سوال که عسل برای کدام مزاج خوب است اشاره کنیم. توصیه می کنیم قبل از خرید عسل برای یک بار هم که شده این مطلب را مطالعه کنید تا خرید هوشمندانه ای از بین تنوع بالای عسل های تک گل داشته باشید.

افراد با کدام مزاج ها باید در مصرف عسل احتیاط کنند
عسل طبیعی برای همه افراد مناسب است. با این حال برخی افراد باید با دقت بیشتری نسبت به مصرف عسل توجه داشته باشند. اگر برخی مزاج ها برای مصرف عسل طبیعی احتیاط کنند، هیچ وقت مشکلی از جمله حساسیت نخواهند داشت.

به طور کلی افراد با مزاج های سرد، کمتر با انواع عسل طبیعی تک گل دچار مشکل می شوند. عسل به طور کلی ماده طبیعی با مزاج و طبع گرم محسوب می شود اما به سمت تعادل مزاجی متمایل است. احتمال اینکه عسل طبیعی بر روی افرادی که طبع سردی دارند اثرات حساسیت زا یا مخربی داشته باشد، بسیار کم است. در نتیجه می توانیم بگوییم که مزاج های بلغمی و سودایی می توانند با نگرانی کمتری از انواع عسل تک گل استفاده کنند.

دقت کنید که برای افراد سودایی، اگر منشا گیاهی عسل تک گل از جمله موادی است که سودا زا است، بهتر است برای مصرف چنین عسل هایی با احتیاط عمل شود. با این حال باز هم تاکید می کنیم که بعید به نظر می رسد عسل طبیعی مشکل خاصی برای چنین مزاج های ایجاد کند.

اما مزاج هایی که طبع گرمی دارند، یعنی مزاج های صفراوی و دموی باید دقت ویژه ای برای مصرف عسل طبیعی داشته باشند. به هیچ وجه نمی توانیم بگوییم که این مزاج ها نباید عسل مصرف کنند. اما آنچه که می توانیم بگوییم این است که افرادی که طبع گرم دارند در مصرف عسل به ویژه عسل هایی که گرمای بیشتر و حرارت بیشتری از خود بروز می دهند، احتیاز کنند. برخی از عسل های تک گل مثل عسل سیاه دانه می تواند حساسیت هایی را برای افرادی که مزاج گرم دارند ایجاد کند. با این حال این یک موضوع کلی نیست و در افراد کمی چنین مشکلاتی ایجاد می شود.

بهتر است حتماً قبل از مصرف عسل به طور کامل، مقداری از آن را تست کنید و مطمئن شوید که عسل طبیعی مصرفی توسط شما با مزاجتان سازگاری دارد. در این صورت با خیال مطمئن می توانید میزان بیشتری از آن عسل را میل کنید.

اگر عسل با مزاج ما سازگار نبود چه کار کنیم؟
بعید به نظر می رسد که مزاج شما با هیچ نوع عسل تک گلی سازگاری نداشته باشد. در نتیجه بهتر است اگر از نوعی عسل تک گل استفاده کردید و دچار حساسیت یا هر مشکل دیگری شدید، به جای اینکه عسل طبیعی را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید به سراغ عسل های دیگر بروید. برای مثال ممکن است عسل بهار نارنج برای شما و مزاج شما مناسب نباشد. با این حال اگر به سراغ عسل تک گل دیگری بروید، ممکن است این مشکل برطرف شده و دیگر هیچ گونه حساسیتی نسبت به آن عسل از خود نشان ندهید. حتی اگر به عسل های چندگیاه هم حساسیت داشتید، باز می توانید از برندهای دیگر برای خرید عسل چندگیاه استفاده کنید؛ چراکه منشاء گیاهی این عسل ها کاملا متفاوت است.

توصیه می کنیم تا جای ممکن سعی کنید به جای حذف عسل به دلیل حساسیت های احتمالی، نوع عسل خود را تغییر دهید. همچنین باید دقت کنید که عسل مصرفی توسط شما حتماً اصل، با کیفیت و طبیعی باشد. عسل های مصنوعی و تقلبی به هیچ وجه مناسب نبوده و ممکن است مشکلات زیادی را برای بدن شما ایجاد کنند.
 

سخن آخر

شناخت مزاج برای مصرف عسل طبیعی اهمیت زیادی دارد. هرچند تمامی مزاج ها می توانند از عسل طبیعی استفاده کنند؛ اما به نظر می رسد برخی از مزاج ها باید برای مصرف تعدادی از عسل های تک گل، با احتیاط بیشتری عمل کنند. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه داشته اید حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.